Tervetuloa Hammashelppiin!

Voiko hampaita ja suun terveyttä hoitaa etänä?

Etäterveydenhoito, tai ammattislangilla teleterveys, on COVID-19 pandemian aikana noussut suureen suosioon – eikä syyttä. Etäkäynneillä voidaan korvata monia fyysisiä hoitokäyntejä. Myös suun terveydenhoidossa.

Mitä hammaslääkärin työ oikeastaan on?

Hammaslääkärin työ mielletään usein hampaiden poitamiseksi ja poraamiseksi. Toki se useimmiten on sitä. Hammaslääkärin tärkein rooli on kuitenkin toimia suun terveyden erityisasiantuntijana. Moni suun ja hampaiden sairaus on monimutkainen prosessi eikä hammaslääkärillä aina ole mahdollisuutta yksitoikkoiseen keittoreseptimäiseen toimintaan. Vastaanottokäynnillä otetaan potilaan esitiedot, selvitellään vaivan oireisto, jonka jälkeen katsotaan silmillä suuhun. Hoitovaihtoehdot selviävät yleensä tällä toimintatavalla. Joskus oireita selittävää selkeää hoidettavaa asiaa ei löydy, jolloin joudutaan turvautumaan kuvantamiseen tai muihin lisätutkimuksiin – tai poissulkumenetelmään. Vaikka hoitopäätösten tekeminen onkin monimutkainen prosessi niin se perustuu yleensä aina nimenomaan visuaaliseen näkymään.

Etähammashoidossa hyödynnämme visuaalista näkymää

Kun hoidettava asia on selkeä, kuten esimerkiksi: ientulehdus, turvotus, reikiintymä, lohkeama tai esteettinen vaiva, niin hammaslääkäri voi antaa hoito- ja kustannusarvion eri hoitotavoille täysin etänä. Jos taas vaiva vaatii fyysisen vastaanottokäynnin jatkoselvittelyävarten niin seuraava käyntiä, sen ajankohtaa ja kiirellisyyttä, on helpompi arvioida. Lisäksi akuuteissa tulehduksissa, esimerkiksi turvotuksissa, voidaan määrätä tarvittavat lääkereseptit etävastaanoton perustuulla ja ohjata oikeanlaiseen jatkohoitoon.

Entä epäselvät tilanteet?

Hammashelppi-palvelu soveltuu parhaiten etualueen hampaiden ja selkeästi näkyvien limakalvoalueiden arviointiin. Voidaan sanoa että etuhampaista kulmahampaisiin ja joissakin tapakaksissa myös väli- ja poskihampaisiin liittyvä havaintoja voidaan tehdä. Joskus tilanteet ovat fyysisessäkin vastaanotossa hankalasti diagnosoitavissa. Samantyyppisiä oireita, esimerkiksi vihlontaa, voi aiheutaa niin reikiintyminen, ientulehdus kun purentafysiologiset vaivat. Siksi etähammashoidon avulla voimme ensin pyrkiä poissulkemaan päällekkäiset ongelmat. Usein potilaalla voi olla esimerkiksi sekä ientulehdusta ja hampaan rekiintymä samalla alueella. Oireet voivat kuitenkin joskus olla peräisin vain jommasta kummasta. Etähammashoidon avulla voimme yrittää neuvoa vaivan helpottamiseen ja antaa suositus jatkokäyntiin liittyen, jos sellainen nähdään tarpeelliseksi.