Potilastapaus: puruarka hammas herättää öisin, mitä seuraavaksi?

Kuvakaappaus otettu videoyhteyden aikana ja siksi se kuvautuu hieman epätarkkana. Nuolen osoittama hammas d. 47 on suspekti oireiden aiheuttaja.

Potilas oli yhteydessä etähammaslääkäriimme, koska hänellä oli kovaa särkyä ja puruarkuutta alaposkihampaassa. Särky oli niin kova, että se herätti öisin. Työkiireiden takia, potilas toivoi että asian saisi kerralla hoidettua, niin ettei tarvitsisi jatkuvasti syödä tulehduskipulääkkeitä.

Videoyhteyden avulla paikannettiin suspekti oireiden aiheuttaja (punainen nuoli kuvassa). Hampaassa on laaja kolmen pinnan täyte, joka kulkee hampaan läpi. Kyseinen täytetyyppi(MOD), voi aiheuttaa hampaaseen halekaman, joka ulottuu hampaan hermo-onteloon tai juuriin asti. Tässä näkymässä on syytä epäillä, että hammas voisi olla halki(vertikaalifraktuura).

Potilaalle varattiin aika fyysiseen vastaanottoon ja suositeltiin varautumaan hampaan poistoon. Jos hammas on halki, niin kyseiselle hampaalle ei ole olemassa muuta hoitovaihtoehtoa kuin poisto. Hampaalta puuttuu vastapurija eikä sitä siksikään ole mielekästä hoitaa sen enempää.

Fyysisen vastaanoton yhteydessä hammasta tutkittiin tarkemmin ja epäilyt halkeamasta saivat vahvistuksen. Lisäksi röntgenkuvassa havaittiin tulehduspesäkkeet hampaan molempien juurien kärkien ympärillä (punaiset nuolet). Huom. röntgenkuvassa havaitaan myös viereisen d. 46 hampaan heikko pitkäaikaisennuste, mutta ei nähdä merkkejä oireiden aiheuttajaksi.

Potilaan kanssa yhteisymmärryksessä siirrytään välittömästi poistamaan hammas d. 47. Kontrollissa todetaan kipuoireiden kadonneen välittömästi hampaan poistoa seuraavana päivänä.

Tämä potilastapaus on tyypillinen esimerkki siitä, miten Hammashelppi- palvelun avulla voidaan sujuvoittaa potilaan hoitoketjua. Etävastaanoton jälkeen potilaalle varattu 15 min fyysinen päivystysaika riitti diagnoosin varmistamiseen sekä itse toimenpiteeseen. Potilas pystyi etukäteen varautumaan hampaan poistoon ja pääsi välittömästi eroon kipuoireistaan eikä fyysisen vastaanoton resursseja mennyt hukkaan.

Huom.! Tämä on oikea potilastapaus. Kaikkiin julkaistuihin potilastapauksiin on kysytty potilailta lupa.