Blogi

Potilastapaus: hampaan lohkeama, tarvitseeko hoitoa?

11-vuotiaalla potilaalla todettiin kotona hampaan lohkeama ja tästä syystä oltiin yhteydessä hyvinvointialueen ajanvaraukseen. Hyvinvointialueen ajanvarauksen kanssa sovittujen raamien mukaisesti kyseisen lapsipotilaan tapaus ohjattiin ensin etähammaslääkärimme arvioitavaksi. Lapsen huoltajat ovat ottaneet valokuvia, joilla pystytään täydellisesti antamaan lääketieteellinen arvio hoidontarpeesta: tarvetta hoidolle

Potilastapaus: laaja-alainen toispuoleinen kipu

Epäspesifi toispuoleinen kipu vaivasi potilasta joidenkin päivien ajan. Kipu ei paikantunut tarkasti mihinkään, mutta oireilua tuntui selkeästi oikealla puolella ja se heijastui sekä alaleuan alueele että jopa korvaan asti. Kipu provosoitui purtaessa hampaat yhteen. Potilas ei toimittanut vastaanottoon etukäteen valokuvia

Potilastapaus ja todistettavasti maailman pohjoisin yksityishammaslääkärivastaanotto: persistoivat maitohampaat

Nuori potilas kärsii persistoivista maitohampaista. Vanhemmat olivat huolissaan pysyvien hampaiden asennosta, koska perheessä on aikaisemminkin jouduttu turvautumaan oikomishoitoon. Pysyvät hampaat (nuolet) ovat puhjenneet ja asentovirhe on muodostumassa persistoivien maitohampaiden takia. Yleensä maitohammas irtoaa kun pysyvä hammas ikään kuin puskee sen

Potilastapaus: häiritsevä maitohammas ja asentovirheet

Potilasta oli pitkään askarruttanut pysyvän hampaan puutoksen takia hampaistoon jäänyt maitohammas ja sen mataluus naapureihin verrattuna. Toisella puolella leukaa puuttuu symmetrisesti sama pysyvä hammas ja tilalla on niin ikään maitohammas, mutta maitohampaan korkaeus on sama kuin naapurihampaiden. Alaleuassa potilasta on

Potilastapaus: turvotus ja kipu

Viikonloppuisin ja toimistoaikojen ulkppuolella pääsy kiireellisesti hammaslääkärin vastaanottoon voi olla hankalaa tai apu voi olla pitkän välimatkan päässä. Asiakkaamme otti yhteyttä etävastaanottommee viikonloppuna turvotuksen ja kivun takia. Videovastaanoton perusteella asiakkaalle määrättiin tarvittavat e-reseptit ja varattiin aika jatkohoitoon.

Potilastapaus: puruarka hammas herättää öisin, mitä seuraavaksi?

Potilas oli yhteydessä etähammaslääkäriimme, koska hänellä oli kovaa särkyä ja puruarkuutta alaposkihampaassa. Särky oli niin kova, että se herätti öisin. Työkiireiden takia, potilas toivoi että asian saisi kerralla hoidettua, niin ettei tarvitsisi jatkuvasti syödä tulehduskipulääkkeitä. Videoyhteyden avulla paikannettiin suspekti oireiden